Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie
ZARZĄDZENIE NR 0003 - 9/07
Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie
z dnia 01 października 2007 r.
w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie
Na podstawie § 16 ust. 1 § 17 Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie nadanego Uchwałą Nr XXIV/334/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 29 lipca 2004r. ze zmianami wprowadzonymi Uchwałą Nr XXIX/401/04 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 30 grudnia 2004r. zarządzam co następuje
§ 1. Nadaję Regulamin Organizacyjny Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Gryfinie w brzmieniu stanowiącym załącznik do zarządzenia.
§ 2. Wykonanie zarządzenia powierzam pracownikom Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie.
§ 3. Z dniem wejścia w życie zarządzenia tracą moc:
-
Zarządzenie Nr 1/2005r. Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie z dnia 3 stycznia 2005 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie,
-
Zarządzenie Nr 11a/05 Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie z dnia 7 października 2005 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie Organizacyjnym Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
DYREKTOR
Bożena Górak
UZASADNIENIE
W celu usprawnienia pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie zachodzi potrzeba wprowadzenia zmian organizacyjnych oraz dookreślenia niektórych zasad funkcjonowania Ośrodka.
Powyższe zmiany uzasadniają wydanie nowego Regulaminu Organizacyjnego.
Sporządziła:
Krystyna Hołubowska
Załącznik do Zarządzenia Nr 0003 - 9/07
Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie
z dnia 01 października 2007r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W GRYFINIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
-
Regulamin organizacyjny jest dokumentem określającym szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych oraz zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w nich zatrudnionych i inne zagadnienia związane z wewnętrzną organizacją Ośrodka.
-
Strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 2.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Gryfinie zwany dalej Ośrodkiem działa na podstawie:
-
Uchwały Nr XIII/93/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy w Gryfinie z dnia 26.04.1990 r. w sprawie powołania Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie (ze zmianami),
-
Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie nadanego uchwałą Rady Miejskiej Nr XXIV/334/04 z dnia 29 lipca 2004 r. z późniejszymi zmianami,
-
Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104, ze zmianami),
-
Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64 poz. 593, ze zmianami),
-
Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 139 poz. 992, ze zmianami),
-
Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 71 poz.734),
-
Ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 roku o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86 poz.732 ze zmianami)
-
Ustawy z dnia 22 marca 1990 r.o pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz.1593 ze zmianami);
-
Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210 poz. 2135 ze zmianami);
-
Ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 42 poz. 371);
-
Uchwał Rady Miejskiej w Gryfinie oraz upoważnień i pełnomocnictw wydanych przez Burmistrza Miasta i Gminy Gryfino na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz rozporządzeń wykonawczych do ustaw.
-
Regulaminów i instrukcji wewnętrznych.
§ 3.
Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
-
Statut - Statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie,
-
Ośrodek - Ośrodek Pomocy Społecznej w Gryfinie,
-
Dyrektor Ośrodka - Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie,
-
Sekcja - komórka organizacyjna Ośrodka w skład której wchodzą określone stanowiska pracy,
-
Rada - Rada Miejska w Gryfinie.
-
Burmistrz - Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino.
Rozdział II
Organizacja Wewnętrzna Ośrodka
§ 4.
W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne podporządkowane odpowiednio:
-
Dyrektorowi Ośrodka ( D) - podporządkowane są bezpośrednio:
-
Zastępca Dyrektora Ośrodka - ZD
-
Główny Księgowy - GK
-
Sekcja Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji - DIB
-
Sekcja Administracyjno - Gospodarcza - DAG
-
Sekcja Analizy Problemów Społecznych - DAP
-
Sekcja Profilaktyki Uzależnień i Przeciwdziałania Przemocy - DPU
-
Zastępcy Dyrektora (ZD) - podporządkowane są bezpośrednio:
1) Sekcja Pomocy Społecznej - ZPS
2) Sekcja Dodatków Mieszkaniowych - ZDM
3) Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Zaliczki Alimentacyjnej - ZRA
4) Sekcja Usług Opiekuńczych - ZUO
3. Głównemu Księgowemu (GK) podporządkowana jest bezpośrednio:
Sekcja Finansowo - Księgowa - GKF
Rozdział III
Ogólne Zasady Kierowania Ośrodkiem
§ 5.
-
Dyrektor kieruje Ośrodkiem i ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy Ośrodka oraz reprezentuje Ośrodek na zewnątrz,
-
Pracodawcą Dyrektora Ośrodka jest Ośrodek Pomocy Społecznej w Gryfinie.
-
Dyrektora zatrudnia Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino.
-
Zastępcę Dyrektora i pracowników Ośrodka zatrudnia Dyrektor Ośrodka.
-
Ośrodek jest pracodawcą pracowników Ośrodka, a Dyrektor Ośrodka jest osobą reprezentującą pracodawcę w sprawach z zakresu prawa pracy.
-
Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy:
-
Zastępcy Dyrektora
-
Głównego Księgowego
-
Kierowników Sekcji
-
Zastępca Dyrektora nadzoruje działalność komórek organizacyjnych Ośrodka zgodnie z podziałem kompetencji ustalonym przez Dyrektora.
-
Główny Księgowy oraz Kierownicy Sekcji kierują bezpośrednio podporządkowanymi komórkami organizacyjnymi w ramach kompetencji określonych przez Dyrektora. W sekcjach niezatrudniających kierownika sekcji kierownictwo sekcji sprawuje bezpośredni przełożony nad sekcją.
-
Gospodarkę finansową Ośrodka prowadzi i jest za nią odpowiedzialny Główny Księgowy.
-
W razie nieobecności Dyrektora działalnością Ośrodka kieruje Zastępca Dyrektora a w razie nieobecności Zastępcy wyznaczony przez niego pracownik Ośrodka.
Rozdział IV
ORGANIZACJA PRACY OŚRODKA
§ 6.
-
W Ośrodku obowiązuje zasada, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośredniemu przełożonemu, przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie zadań.
-
Strukturę wewnętrzną Ośrodka sekcje o wieloosobowych lub jednoosobowych (samodzielnych) stanowiskach pracy. W sekcjach o bardziej zróżnicowanych zadaniach i o większej liczbie pracowników mogą być zatrudnieni kierownicy sekcji.
-
Sekcjami kierują kierownicy, a w przypadku niezatrudniania kierowników przełożeni wyższego stopnia, stosownie do podległości sekcji określonej w schemacie organizacyjnym.
-
Dyrektor określa liczebność etatową komórek organizacyjnych uwzględniając ich zakres zadań a także możliwości finansowe budżetu Ośrodka.
§ 7.
1. Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są pisma i dokumenty:
1) kierowane do naczelnych i centralnych organów administracji państwowej,
2) kierowane do organów jednostek samorządu terytorialnego,
3) kierowane do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej,
4) kierowane do Państwowej Inspekcji Pracy,
5) kierowane do prokuratury i sądów,
6) kierowane do posłów i senatorów,
-
kierowane do redakcji pism w odpowiedzi na krytykę prasową,
-
odpowiedzi na skargi i wnioski.
-
zarządzenia wewnętrzne, sprawozdania finansowe Ośrodka,
10) decyzje w sprawach osobowych z zakresu prawa pracy,
11) decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów Kpa.
2. W czasie nieobecności Dyrektora lub w innych uzasadnionych przypadkach dokumenty wymienione w ust. 1 podpisuje Zastępca Dyrektora, z wyłączeniem dokumentów, do podpisu których zostały upoważnione inne uprawnione osoby.
3. Dokumenty nie zastrzeżone do podpisu Dyrektora podpisują w zakresie swoich kompetencji bądź udzielonych upoważnień:
1) Zastępca Dyrektora,
2) Główny Księgowy,
3) Kierownicy komórek organizacyjnych.
4. Pracownicy Ośrodka podpisują następujące dokumenty:
1) wywiady środowiskowe,
2) notatki służbowe,
3) plany, informacje, zestawienia, sprawozdania sporządzane dla potrzeb kierownictwa Ośrodka,
4) pisma w sprawach dotyczących wywiadów środowiskowych.
5. Pracownik redagujący pismo parafuje je pod tekstem z lewej strony na kopii pisma pozostającej w komórce organizacyjnej. Każde pismo kierowane do podpisu Dyrektora jest parafowane przez przełożonego pracownika.
§ 8.
-
Projekty aktów normatywnych (uchwał Rady Miejskiej lub zarządzeń Dyrektora Ośrodka) sporządza się zgodnie z powszechnie stosowanymi zasadami techniki prawodawczej, określonymi przepisami prawa".
-
Redakcja projektów aktów normatywnych winna być jasna, zwięzła, poprawna pod względem językowym oraz powszechnie zrozumiała.
-
Do projektu aktu normatywnego dołącza się (na oddzielnym arkuszu) uzasadnienie. Uzasadnienie zawierające przesłanki merytoryczno-prawne winno być parafowane przez osobę przygotowującą projekt, osobę kierującą komórką organizacyjną oraz podpisane przez zwierzchnika sprawującego nadzór merytoryczny nad komórką organizacyjną.
-
Uzasadnienia projektów uchwał Rady Miejskiej podpisuje Dyrektor, a uzasadnienia projektów zarządzeń Dyrektora - zwierzchnik sprawujący nadzór nad komórką organizacyjną.
-
W przypadku potrzeby unormowania w projekcie aktu normatywnego spraw należących do właściwości kilku komórek organizacyjnych bądź konieczności opracowania projektu aktu w zakresie spraw nie objętych dotychczas właściwością żadnej komórki, Dyrektor lub jego Zastępca wyznacza komórkę organizacyjną odpowiedzialną za przygotowanie projektu.
-
Projekty aktów normatywnych, po ich podpisaniu podlegają ewidencji, którą prowadzi Sekcja Administracyjno- Gospodarcza.
-
Kierownik komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za wykonanie aktu normatywnego jest obowiązany:
-
poinformować o wydaniu aktu normatywnego komórkę organizacyjną, na którą nałożono obowiązek realizacji zadań,
-
podjąć wszelkie niezbędne czynności mające na celu zabezpieczenie realizacji aktu,
-
prowadzić kontrolę realizacji aktu,
-
na wniosek przełożonego złożyć sprawozdanie lub informację z ich wykonania.
§ 9.
-
Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej Dyrektor może udzielić pełnomocnictwa lub upoważnienia pracownikom komórek organizacyjnych, w szczególności w sprawach wydawania decyzji administracyjnych. Dalszych pełnomocnictw i upoważnień Dyrektor może udzielić jedynie w granicach pełnomocnictw udzielonych przez Radę Miejską oraz Burmistrza Miasta i Gminy Gryfino i jedynie w takiej sytuacji, gdy umocowanie to wynika z treści pełnomocnictwa udzielonego Dyrektorowi.
-
Projekt pełnomocnictwa, upoważnienia przygotowuje Sekcja Administracyjno - Gospodarcza, która jednocześnie prowadzi centralną ewidencję udzielonych pełnomocnictw i upoważnień.
-
Pełnomocnictwo bądź upoważnienie może być w każdym czasie odwołane.
-
Umocowanie wygasa wraz ze śmiercią pełnomocnika lub osoby upoważnionej, zmianą zakresu obowiązków pracownika bądź z upływem czasu, na który zostało udzielone.
§ 10.
-
Pracownicy Ośrodka są obowiązani do sprawnego, terminowego i rzetelnego rozpatrywania skarg lub wniosków.
-
Załatwianie skarg lub wniosków odbywa się zgodnie z właściwością komórki organizacyjnej i przepisami ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisami szczególnymi.
-
Skargę lub wniosek interesanci mogą przesłać pocztą, złożyć osobiście w Sekretariacie Ośrodka lub złożyć ustnie do protokołu.
-
Dyrektor, Zastępca Dyrektora i Główny Księgowy przyjmują interesantów w sprawach skarg lub wniosków nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.
-
Pracownicy przyjmują interesantów w sprawach skarg lub wniosków codziennie.
-
Skargi lub wnioski podlegają ewidencji w Centralnym rejestrze skarg lub wniosków. Za niezwłoczne przekazanie kserokopii skargi, wniosku, petycji w celu zaewidencjonowania w centralnym rejestrze skarg, wniosków i petycji odpowiedzialni są kierownicy komórek organizacyjnych.
-
Centralny rejestr skarg, wniosków i petycji prowadzi Sekcja Administracyjno - Gospodarcza.
-
Projekt odpowiedzi na skargę, wniosek, petycję przygotowuje właściwa komórka organizacyjna i przedkłada Dyrektorowi wraz z kompletem dokumentów - po uzyskaniu aprobaty bezpośredniego przełożonego.
§ 11.
1. Obowiązki i uprawnienia pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej określone są w Regulaminie Pracy oraz w zakresach czynności pracowników.
2. Status prawny pracowników określa ustawa o pracownikach samorządowych.
3. Pracownicy samorządowi podlegają ocenie okresowej, której zasady i tryb dokonywania określają odrębne przepisy.
§ 12.
Zasady wynagradzania pracowników oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą określa Regulamin Wynagradzania, Regulamin Przyznawania Nagród Uznaniowych oraz Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
§ 13.
Obowiązki i uprawnienia pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej określone są w Regulaminie Pracy oraz w zakresach czynności pracowników.
§ 14.
Zasady obiegu dokumentów, podział i klasyfikację akt określa Instrukcja Kancelaryjna Ośrodka Pomocy Społecznej w Gryfinie.
Rozdział V
Zakresy obowiązków i uprawnień Osób Zajmujących Kierownicze
STANOWISKA
§ 15.
DYREKTOR oŚRODKA
-
Bieżący nadzór nad działalnością Dyrektora Ośrodka pełni Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino jako zwierzchnik służbowy w zakresie praw i obowiązków Dyrektora Ośrodka.
2. Do podstawowych obowiązków i uprawnień Dyrektora Ośrodka należy realizacja
zadań Ośrodka określonych w obowiązujących przepisach prawa i w Statucie
Ośrodka a w szczególności:
-
Podejmowanie czynności zwykłego zarządu związanych z prowadzeniem statutowej działalności Ośrodka,
-
Zastępowanie Gminy Gryfino w procesie cywilnym w sprawach w których dochodzone roszczenie związane jest z działalnością Ośrodka, podejmowaną na podstawie umocowania wynikającego z pełnomocnictwa,
-
Opracowywanie planów działalności Ośrodka i ich realizacja,
-
Określenie zasad wykonywania zadań oraz form i metod pracy na stanowiskach pracy,
-
Wydawanie zarządzeń, pism okólnych oraz zatwierdzanie regulaminów lub instrukcji wewnętrznych,
-
Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka,
-
Przedstawianie Radzie Miejskiej w Gryfinie corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w terminach ustalonych przez Radę,
-
Rozpatrywanie skarg, wniosków oraz innych sygnałów od mieszkańców w zakresie działania ośrodka,
-
Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników ośrodka,
-
Wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na realizację zadań ośrodka,
-
Organizowanie warunków sprawnego funkcjonowania ośrodka,
-
Zapewnianie bezpiecznych warunków pracy prowadzenie systematycznych szkoleń pracowników w zakresie BHP,
-
Ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
-
Stosowanie obiektywnych kryteriów oceny pracowników,
-
Kształtowanie w Ośrodku właściwych zasad współżycia społecznego,
-
Zaspokajanie w miarę posiadanych środków socjalnych potrzeb pracowników,
-
Współpraca z organizacjami społecznymi i zawodowymi w sprawach pomocy społecznej.
-
Nadzór i kontrola działalności podporządkowanych komórek organizacyjnych.
-
Dekretowanie korespondencji.
-
Wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji Dyrektora przepisami prawa, lub uchwałami Rady Miejskie lub zarządzeniami Burmistrza Miasta i Gminy,
3. Dyrektor Ośrodka odpowiedzialny jest w szczególności za:
-
Właściwe planowanie i organizowanie pracy Ośrodka w sposób zapewniający optymalną realizację zadań,
-
Przygotowanie i prowadzenie właściwej polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalno-bytowej Ośrodka,
-
Ustalanie potrzeb mieszkańców miasta i gminy z zakresu pomocy społecznej i opracowywanie strategii rozwiązywania problemów społecznych,
-
Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy,
-
Prowadzenie postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych,
-
Prowadzenie postępowania w sprawach dodatków mieszkaniowych oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych,
-
Współdziałanie z Radą Miejską w Gryfinie, samorządem wojewódzkim, powiatowym, instytucjami i stowarzyszeniami oraz organizacjami pozarządowymi, które w swoich statutowych celach i zadaniach zajmują się pomocą, ochroną poziomu życia osób i rodzin oraz innymi instytucjami, które wykonując swoje zadania mogą przyczynić się do rozwiązania problemów beneficjentów pomocy społecznej.
§ 16.
ZASTĘPCA DYREKTORA OŚRODKA
-
Zastępca Dyrektora podlega bezpośrednio Dyrektorowi Ośrodka, kieruje podporządkowanymi komórkami organizacyjnymi i ponosi odpowiedzialność za wykonywanie powierzonych zadań.
-
Do obowiązków Zastępcy Dyrektora w szczególności należy:
-
Nadzór i kontrola działalności podporządkowanych komórek organizacyjnych,
-
Nadzór nad merytorycznym i terminowym przygotowaniem dokumentów planowania i sprawozdawczości,
-
Współpraca przy opracowywaniu planów Ośrodka, oraz przygotowywanie okresowych sprawozdań z działalności podległych komórek organizacyjnych,
-
Informowanie Dyrektora Ośrodka o potrzebach związanych ze sprawnym funkcjonowaniem podległych komórek organizacyjnych,
-
Organizowanie okresowych narad z pracownikami w sprawach związanych z realizacją zadań,
-
Opracowywanie propozycji zmian w organizacji pracy,
-
Przedkładanie propozycji obsady kadrowej w podporządkowanych komórkach organizacyjnych,
-
Przeprowadzanie okresowych ocen działania podległych komórek organizacyjnych,
-
Zastępowanie Dyrektora podczas jego nieobecności,
-
10) Przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności Ośrodka dla Rady
Miejskiej w Gryfinie.
11) Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
2. Zastępca Dyrektora Ośrodka odpowiedzialny jest w szczególności za:
1) Właściwe planowanie i organizowanie pracy podległych komórek organizacyjnych w sposób zapewniający optymalną realizację zadań,
-
Ustalanie potrzeb mieszkańców miasta i gminy z zakresu pomocy społecznej i opracowywanie strategii rozwiązywania problemów społecznych,
-
Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy,
-
Prowadzenie postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych,
-
Prowadzenie postępowania w sprawach dodatków mieszkaniowych oraz wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych,
-
Ustalenie potrzeb i organizację usług opiekuńczych.
§ 17.
GŁÓWNY KSIĘGOWY
-
Główny Księgowy Ośrodka podlega bezpośrednio Dyrektorowi, kieruje Sekcją Finansowo - Księgową oraz ponosi odpowiedzialność za gospodarkę finansową Ośrodka.
-
Do obowiązków Głównego Księgowego należy:
-
Prognozowanie oraz ustalenie wysokości środków finansowych niezbędnych dla działalności Ośrodka z uwzględnieniem zasad racjonalnej gospodarki finansowej,
-
Sprawowanie bieżącego nadzoru i prowadzenie ewidencji ilościowo -wartościowej środków trwałych i składników majątkowych Ośrodka oraz okresowe przeprowadzanie inwentaryzacji,
-
Prognozowanie przychodów i kosztów,
-
Nadzór nad terminową realizacją należności,
-
Opracowywanie rocznych projektów planów finansowych Ośrodka oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją,
-
Nadzorowanie prawidłowości i terminowości sporządzania i składania dokumentów związanych z wypełnianiem obowiązków podatkowych,
-
Opracowywanie okresowych analiz i informacji dotyczących stanu środków finansowych i funduszy Ośrodka,
-
Sprawowanie nadzoru nad obiegiem dokumentów finansowo-księgowych,
-
Kierowanie pracą podległej Sekcji Finansowo - Księgowej,
-
Opiniowanie wniosków, dokumentów i zarządzeń wewnętrznych wywołujących skutki finansowe,
-
Sprawowanie nadzoru nad gromadzeniem i przechowywaniem dokumentacji finansowej,
-
Wykonywanie bieżących analiz, zapisów księgowych na kontach analitycznych i syntetycznych,
-
Merytoryczne i terminowe przygotowanie dokumentów planowania i sprawozdawczości,
-
Kontrola prawidłowości rozliczeń finansowych za usługi i dostawy,
-
Prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Ośrodka zgodnie z ustawą o rachunkowości, finansach publicznych i innymi obowiązującymi przepisami prawa,
-
Nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników sekcji dyscypliny pracy oraz przepisów o zachowaniu tajemnicy służbowej,
-
Opracowywanie preliminarzy wydatków Ośrodka na zadania własne i zlecone po uchwaleniu budżetu,
-
Organizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie obsługi kasowej Ośrodka,
-
Nadzór nad terminową realizacją decyzji o przyznaniu pomocy finansowej lub rzeczowej,
-
Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi wynikającymi z umów o pracę z pracownikami Ośrodka,
-
Prowadzenie obsługi finansowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
-
Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
-
Główny Księgowy odpowiedzialny jest w szczególności za:
-
Przestrzeganie przepisów ustawy o finansach publicznych,
-
Przestrzeganie ustawy o rachunkowości,
-
Realizację zadań Sekcji Finansowo - Księgowej,
-
Prawidłową organizację pracy Sekcji Finansowo - Księgowej, terminowe sporządzanie sprawozdań, informacji, analiz finansowych oraz zestawień dotyczących pracy Ośrodka.
-
Przygotowywanie projektów budżetu Ośrodka oraz wniosków na zapotrzebowanie finansowe.
§ 18.
KIEROWNICY Sekcji
1. Do podstawowych obowiązków Kierowników Sekcji oraz osób zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy należy:
-
Zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonywania zadań komórki organizacyjnej,
-
Programowanie zadań i organizowanie pracy komórki organizacyjnej,
-
Załatwianie spraw i podejmowanie rozstrzygnięć na podstawie niniejszego regulaminu oraz w zakresie udzielonych pełnomocnictw i upoważnień,
-
Opracowywanie wniosków do projektu budżetu gminy i projektów planów finansowych w zakresie zadań powierzonych komórce organizacyjnej,
-
Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej oraz zarządzeń Dyrektora i ich realizacja,
-
Przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
-
Sporządzanie wniosków w sprawach wymagających rozstrzygnięcia przez Dyrektora,
-
Współdziałanie z kierownikami innych komórek organizacyjnych w sprawach wymagających porozumień, uzgodnień, zajęcia stanowiska lub wyrażenia opinii,
-
Nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórek organizacyjnych: Statutu Ośrodka, Regulaminu Organizacyjnego, Regulaminu Pracy, innych zarządzeń Dyrektora oraz regulaminów wewnętrznych Ośrodka,,
-
Nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników tajemnicy służbowej oraz innych tajemnic prawem chronionych, w tym szczególnie przepisów o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych,
-
Nadzór nad aktualizacją przepisów i zbiorów orzeczeń w sprawach należących do zadań komórki organizacyjnej,
-
Usprawnianie organizacji, metod i form pracy komórki organizacyjnej przy uwzględnieniu zasad upraszczania procedur postępowania przy załatwianiu spraw,
-
Dbałość o kompetentną, sprawną i kulturalną obsługę interesantów,
-
Nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników obowiązujących przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przepisów przeciwpożarowych,
-
Zapewnienie sprawnego i szybkiego przekazywania podległym pracownikom spraw otrzymywanych w formie uchwał, zarządzeń, komunikatów, dyrektyw, poleceń służbowych,
-
Składanie informacji dla kierownictwa Ośrodka o stanie realizacji zadań przez podległe sekcje.
-
Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora, Zastępcę Dyrektora lub Głównego Księgowego.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych upoważnieni są do zgłaszania wniosków w sprawach zatrudnienia, awansowania, przeszeregowania, nagradzania oraz karania pracowników.
Rozdział VI
§ 19.
PRACOWNICY OŚRODKA
Do obowiązków wszystkich pracowników należy w szczególności:
-
Należyte i terminowe wykonywanie powierzonych im zadań przy wykorzystaniu wymaganej wiedzy fachowej,
-
Znajomość aktów normatywnych niezbędnych do prawidłowego załatwiania spraw,
-
Wnikliwe, terminowe i bezstronne załatwianie spraw klientów Ośrodka,
-
Referowanie przełożonym spraw w sposób obiektywny i zgodny z posiadaną wiedzą,
-
Terminowe i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych,
-
Dbałość o porządek w miejscu pracy oraz właściwe zabezpieczenie powierzonych dokumentów służbowych, innych materiałów oraz mienia Ośrodka,
-
Wykazywanie inicjatyw w podejmowaniu spraw i problemów wynikających w toku pracy i występowanie z wnioskami do przełożonych,
-
Samokształcenie w celu pogłębienia wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonywania obowiązków,
-
Przestrzeganie dyscypliny pracy, ustalonego porządku, przepisów i zasad bhp, oraz przepisów przeciwpożarowych,
-
Zachowanie tajemnicy służbowej oraz innych tajemnic prawem chronionych, w tym ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych,
-
Zgłoszenie przełożonemu na piśmie wniosku o wyłączenie z prowadzenia spraw, które dotyczą bezpośrednio interesu prawnego pracownika lub członków jego rodziny.
-
Udzielanie klientom ośrodka informacji o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego.
-
Przestrzeganie zasad etycznych przy wykonywaniu zadań.
Rozdział VII
ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 20.
SEKCJA INFORMATYKI I BEZPIECZEŃSTWA INFORMACJI
Do zadań sekcji Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji należy:
-
Nadzorowanie prawidłowości eksploatacji oraz administrowanie systemami informatycznymi Ośrodka,
-
Wnioskowanie w zakresie zakupów sprzętu komputerowego i oprogramowania,
-
Archiwizowanie danych Ośrodka w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami,
-
Przetwarzanie zgromadzonych danych i opracowywanie informacji oraz zestawień w zleconym zakresie,
-
Szkolenie pracowników w podstawowym zakresie użytkowania sprzętu komputerowego oraz nowych programów do obsługi zadań Ośrodka,
-
Organizowanie i aktualizowanie baz danych,
-
Udostępnienie zarchiwizowanych danych upoważnionym komórkom organizacyjnym,
-
Zabezpieczenie systemu informatycznego Ośrodka przed dostępem osób niepowołanych,
-
Nadzorowanie prawidłowości eksploatacji oraz konserwacja sprzętu informatycznego,
-
Inwentaryzowanie sprzętu komputerowego i oprogramowania,
-
Obsługa oraz aktualizowanie strony internetowej Ośrodka,
-
Wdrażanie systemów informatycznych do realizacji zadań Ośrodka,
-
Bieżące aktualizowanie programów i nośników w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań przez Ośrodek,
-
Zapewnianie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych poprzez ich ochronę przed niepowołanym dostępem, nieuzasadnioną modyfikacją lub zniszczeniem, nielegalnym ujawnieniem lub pozyskaniem,
-
Kontrolowanie dostępu do danych osobowych,
-
Nadzorowanie fizycznego zabezpieczenia pomieszczeń, w których przetwarzane są dane osobowe,
-
Nadzorowanie napraw, konserwacji oraz likwidacji urządzeń komputerowych
na których zapisane są dane osobowe,
-
Zarządzanie hasłami użytkowników, systemami antywirusowymi i ich procedurami,
-
Nadzór nad wykonywaniem kopii zapasowych ich przechowywaniem oraz okresowym sprawdzaniem pod kątem ich dalszej przydatności,
-
Nadzór nad obiegiem oraz przechowywaniem dokumentów zawierających dane osobowe,
-
Monitorowanie skuteczności zabezpieczeń wdrożonych w celu ochrony
danych osobowych.
22)Szkolenia pracowników w zakresie ochrony danych osobowych oraz informacji niejawnych,
23)Prowadzenie ewidencji osób świadczących pracę w Ośrodku, z którą może
łączyć się dostęp do danych osobowych lub informacji niejawnych.
§ 21.
SEKCJA FINANSOWO - KSIĘGOWA
Do zadań sekcji Finansowo - Księgowej należy:
-
Nadzór i kontrola nad gospodarką finansową Ośrodka,
-
Sporządzanie list wypłat świadczeń,
-
Opracowywanie planów i sprawozdań finansowych Ośrodka,
-
Terminowe przekazywanie dokumentacji finansowej do zatwierdzenia,
-
Racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi i prawami majątkowymi,
-
Regulowanie zobowiązań i należności Ośrodka,
-
Współpraca z bankami w zakresie obsługi Ośrodka oraz sporządzanie dokumentacji bankowej.
-
Wykonywanie okresowych analiz realizacji planu finansowego,
-
Prowadzenie rachunkowości finansowej Ośrodka,
-
Współpraca z urzędami i izbami skarbowymi,
-
Właściwe amortyzowanie majątku Ośrodka,
-
Wystawianie faktur zgodnie z zawartymi umowami oraz prowadzenie rejestru faktur, wystawianie faktur korygujących,
-
Prowadzenie ewidencji środków trwałych Ośrodka;
-
Właściwe zarządzanie funduszem osobowym i bezosobowym oraz przeprowadzanie okresowych analiz wykorzystania tych funduszy,
-
Przetwarzanie zgromadzonych danych finansowych i opracowywanie informacji oraz zestawień finansowych,
-
Naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe i na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych, oraz prowadzenie w tym zakresie dokumentacji,
-
Sporządzanie bilansu środków finansowych oraz bilansu pomocy w naturze,
-
Sporządzanie sprawozdań i informacji finansowych,
-
Nadzór nad realizacją i rozliczanie zadań zleconych podmiotom niepublicznym,
-
Prowadzenie bieżącej ewidencji wydawania środków budżetowych na świadczenia pomocy społecznej z podziałem na zadania własne i zadania zlecone gminie,
-
Analizowanie wykorzystania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach uzasadnionych zmian w budżecie,
-
Współpraca z wydziałem finansowym Urzędu Miasta i Gminy w Gryfinie w zakresie rozliczania środków finansowych wydatkowanych na powierzone zadania,
-
Przygotowywanie i składanie wniosków o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w sprawach zobowiązań pieniężnych,
-
Sporządzanie sprawozdań z realizacji planu finansowego Ośrodka.
-
Prowadzenie obsługi kasowej Ośrodka.
§ 22.
SEKCJA POMOCY SPOŁECZNEJ
1. Sekcją Pomocy Społecznej kieruje kierownik sekcji.
2. Kierownik sekcji sprawuje bezpośredni nadzór nad pracownikami socjalnymi w rejonach opiekuńczych oraz nad pracownikami wykonującymi czynności administracyjne.
-
Do zadań Sekcji Pomocy Społecznej należy:
-
Rozpoznawanie i dokonywanie oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej na terenie miasta i gminy Gryfino ,
-
Organizowanie pomocy w postaci pracy socjalnej w tym kontraktów socjalnych oraz programów pomocowych, rzeczowych i finansowych zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, a także udział w rozwijaniu infrastruktury niezbędnej do świadczenia pomocy społecznej ,
-
Dokonywanie okresowej oceny stanu efektywności pomocy społecznej realizowanej przez Ośrodek,
-
Inicjowanie działań zapobiegających degradacji społecznej osób i rodzin,
-
Współdziałanie przy opracowywaniu gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
6) Przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie przyznania
bądź odmowy przyznania świadczeń pomocy społecznej,
7) Prowadzenie rejestru wydanych decyzji z podziałem na poszczególne rodzaje świadczeń,
8) Prowadzenie ewidencji odwołań od decyzji administracyjnych,
9) Przygotowywanie informacji dla innych komórek organizacyjnych w zakresie wydawanych decyzji administracyjnych.
§ 23.
SEKCJA DODATKÓW MIESZKANIOWYCH
Do zadań Sekcji Dodatków Mieszkaniowych należy:
-
Przyjmowanie, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
-
Sporządzanie decyzji w sprawach przyznania, odmowy przyznania, wstrzymania, zawieszenia bądź wznowienia świadczeń w postaci dodatków mieszkaniowych,
-
Terminowe przekazywanie kompletnych wniosków wraz z przygotowanymi decyzjami administracyjnymi do zatwierdzenia,
-
Prowadzenie całości korespondencji w sprawach dodatków mieszkaniowych,
-
Gromadzenie i przetwarzanie danych w sprawach dodatków mieszkaniowych,
-
Sporządzanie bilansu niezbędnych środków finansowych w zakresie dodatków mieszkaniowych,
-
Sporządzanie sprawozdań i informacji z zakresu działania sekcji.
§ 24.
SEKCJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH I ZALICZKI ALIMENTACYJNEJ
1. Sekcją Świadczeń Rodzinnych i Zaliczki Alimentacyjnej kieruje kierownik sekcji.
2. Do zadań Sekcji Świadczeń Rodzinnych i Zaliczki Alimentacyjnej należy:
-
Przyjmowanie wniosków w sprawie świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej,
-
Sprawdzanie prawidłowości załączonych dokumentów,
-
Sporządzanie decyzji w zakresie świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej,
-
Prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych i zaliczki alimentacyjnej,
-
Wstrzymywanie realizacji świadczeń, zawieszanie lub przywracanie prawa do świadczeń w sytuacjach określonych w ustawie o świadczeniach rodzinnych i ustawie o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej,
-
Prowadzenie postępowania w sprawach nienależnie pobranych świadczeń,
-
Sporządzanie sprawozdań i informacji w zakresie działania sekcji,
-
Współpraca z pracownikami socjalnymi w sprawach świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej.
§ 25.
SEKCJA USŁUG OPIEKUŃCZYCH
-
Sekcja Usług Opiekuńczych zapewnia pomoc domową w formie usług opiekuńczych dla osób potrzebujących wsparcia w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych, pielęgnacji, kontaktu z otoczeniem oraz zapewnieniem specjalistycznych usług opiekuńczych wynikających ze schorzeń i niepełnosprawności lub podeszłego wieku.
-
Do zadań Sekcji Usług Opiekuńczych należy:
-
Opracowywanie bilansu potrzeb w zakresie usług opiekuńczych,
-
Zapewnianie pomocy w formie usług opiekuńczych osobom potrzebującym,
-
Kwalifikowanie osób do pomocy w formie usług opiekuńczych,
-
Przygotowywanie spraw w zakresie skierowań do domów pomocy społecznej.
§ 26.
SEKCJA ANALIZY PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
Do zadań Sekcji Analizy Problemów Społecznych należy:
-
Tworzenie i prowadzenie banku informacji o instytucjach i organizacjach działających w obszarze pomocy społecznej w gminie Gryfino,
-
Analiza wywiadów środowiskowych celem zdiagnozowania problemów społecznych zgłaszanych w poszczególnych rejonach,
-
Gromadzenie danych statystycznych do przeprowadzenia analizy w zakresie planowanej i udzielanej pomocy społecznej,
-
Gromadzenie danych niezbędnych do przygotowania projektów strategii rozwiązywania problemów społecznych i innych programów społecznych w gminie Gryfino,
-
Ocena stanu efektywności pomocy udzielanej przez Ośrodek,
-
Gromadzenie i analiza danych dotyczących tworzących się zjawisk społecznych w środowisku lokalnym,
-
Przygotowywanie projektów wniosków w celu pozyskania środków zewnętrznych.
§ 27.
SEKCJA PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ I PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY
Do zadań Sekcji Profilaktyki Uzależnień i Przeciwdziałania Przemocy należy:
-
Rozpoznawanie i analiza problemów związanych z uzależnieniami i przemocą oraz sposobów ich rozwiązywania,
-
Realizacja zadań w zakresie profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy,
-
Realizacja zadań w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i przemocy,
-
Prowadzenie spraw związanych z działalnością Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
-
Prowadzenie Punktu Informacyjno - Konsultacyjnego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w tym :
-
prowadzenie poradnictwa prawnego i psychologicznego dla osób uzależnionych i członków ich rodzin
-
prowadzenie poradnictwa dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej wynikającej z uzależnień
-
-
Współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w obszarach profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy.
-
Współpraca z pracownikami socjalnymi OPS oraz instytucjami i organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i przemocy.
-
Opracowywanie lokalnych programów przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy.
-
Sporządzanie corocznego sprawozdania z wykonania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.
§ 28.
SEKCJA administracyjno-GOSPODARCZA
Do zadań sekcji Administracyjno - Gospodarczej należy:
1) Obsługa sekretariatu Ośrodka, przygotowywanie wyjazdów służbowych Dyrektora prowadzenie kalendarza spotkań Dyrektora,
-
Prowadzenie spraw kadrowych pracowników Ośrodka,
-
Prowadzenie spraw z zakresu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
-
Ewidencjonowanie czasu pracy, zwolnień lekarskich, delegacji służbowych oraz urlopów pracowników,
-
Prowadzenie rejestru, przechowywanie i opracowywanie wewnętrznych aktów normatywnych,
-
Obsługa narad prowadzonych przez Dyrektora Ośrodka,
-
Prowadzenie zbioru obowiązujących aktów prawnych,
-
Prowadzenie archiwum zakładowego,
-
Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem osób korzystających z pomocy społecznej,
-
Sporządzanie projektów planów remontów obiektu i otoczenia Ośrodka,
-
Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem majątku Ośrodka,
-
Wykonywanie bieżącej obsługi konserwatorskiej w budynku Ośrodka oraz utrzymanie czystości w budynku,
-
Obsługa i bieżąca eksploatacja samochodu służbowego Ośrodka,
-
Dokonywanie bieżących zakupów materiałów biurowych do wysokości zaliczki 500 PLN miesięcznie rozliczanej na koniec miesiąca,
-
Prowadzenie spraw dotyczących BHP i bezpieczeństwa ppoż. w Ośrodku,
-
Planowanie i organizowanie szkoleń zawodowych pracowników,
-
Przygotowywanie projektu rocznego planu zakupów i wydatków w oparciu o zapotrzebowania składane przez komórki organizacyjne Ośrodka,
-
Prowadzenie rejestru skarg i wniosków, kontrola terminowości ich załatwiania oraz przechowywanie dokumentacji w tym zakresie.
-
Prowadzenie rejestru wpływu i obiegu wewnętrznego pism wpływających do ośrodka,
-
Obsługa wysyłania lub doręczania pism wychodzących z Ośrodka.
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 29.
Zmiany w Regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego nadania.
Dyrektor Zatwierdzam
Ośrodka Pomocy Społecznej Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino
Bożena Górak Henryk Piłat
" rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908).
18
Załączniki do pobrania
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Tabisz | 02-10-2007 13:49 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 02-10-2007 | |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Tabisz | 02-10-2007 13:50 |